Het voelt misschien onaardig om iemand niet binnen te laten

Of niet als gastvrij. Maar neem de tijd om te controleren of iemand te vertrouwen is. Voelt u druk om snel te beslissen in zo’n situatie? Dat is helemaal niet nodig. U heeft het recht om even na te denken. U heeft ook het recht om op te komen voor uw eigen veiligheid. Controleer of iemand te vertrouwen is. Onze monteurs en bedrijven waarmee we samenwerken begrijpen dit. 

Neem de tijd om het goed te controleren

  1. Elan Wonen en de bedrijven waar we mee samenwerken, versturen altijd een aankondiging per brief. Bewaar de brief op een plek dat u er makkelijk bij kunt. Zo kunt u het snel controleren als er iemand voor de deur staat.

  2. Als de persoon beweert namens Elan Wonen te komen, neem dan gerust contact met ons op via telefoonnummer (023) 515 98 59.

  3. Vraag om legitimatie. Onze onderhoudsmonteurs en wijkbeheerders dragen bedrijfskleding en kunnen zich legitimeren. Ook onze collega's die vaak op pad zijn zoals opzichters en wijkregisseurs kunnen zich legitimeren.

    Vertrouwt u het niet? Bel een familie, vriend of buur die snel naar u toe kan komen. Samen kunt u de situatie beoordelen en beslissen hoe u het beste kunt reageren. Als u zich nog steeds niet op uw gemak voelt, vraag dan om een nieuwe afspraak. U kunt aangeven dat ze op een later tijdstip kunnen terugkomen. Het is uw huis en dus uw beslissing.

Trap niet in de trucs van oplichters

  1. BETALEN | Als iemand u iets wil laten betalen. Wij laten u nooit aan de deur betalen of pinnen voor werk dat we bij u komen doen. Zo houdt u het veilig: betaal nooit iets aan de deur. Ook een klein bedrag pinnen aan de deur kan gevaarlijk zijn. Een oplichter kan met een nep-pinautomaat uw gegevens én uw pincode stelen. Een bekende truc is aanbellen met een pakje en vertellen dat er te weinig porto op zit. De vraag is dan of u een heel klein bedrag wilt pinnen. Ook dan kunnen uw gegevens en pincode gestolen worden.

  2. GEGEVENS OF PASJES | Als iemand aan de deur om uw gegevens of papieren vraagt. Geef geen papieren of pasjes af aan de deur, ook niet voor heel even. Als Elan Wonen persoonsgegevens of papieren van u nodig heeft, dan zorgen we dat u dat veilig bij ons kunt inleveren. Bijvoorbeeld via onze website of via de post. Een oplichter kan snel en ongezien uw spullen verwisselen. Geef dus niets uit handen.

  3. ALS ER IETS IS BIJ DE BUREN | Als er een lekkage in uw woning is, hebben uw onderburen dat soms eerder door dan uzelf. Elan Wonen vraagt uw buren dan met u contact op te nemen. Maar staat er een vreemde voor de deur met een verhaal over lekkage, laat die dan niet binnen. Neem eerst contact met Elan Wonen op en vraag of het klopt.

  4. VREEMDE BERICHTEN | Krijgt u een e-mail, sms, WhatsApp-bericht of brief van Elan Wonen die u niet helemaal vertrouwt, neem dan contact met ons op. Er zijn in de afgelopen jaren af en toe phishing-e-mails uit naam van Elan Wonen en ook van Woonservice verstuurd. Gooi rare berichten niet meteen weg, maar maak er een foto of schermafbeelding van voor u ze verwijdert. Neem contact met ons op, dan kunnen wij anderen ook waarschuwen.

  5. BABBELTRUCS | Bij een babbeltruc doet een dief alsof hij of zij iets moet komen repareren, post komt bezorgen, van de thuiszorg is, voor de buren komt. Die verhalen klinken vaak heel goed. Zo probeert de dief u met mooie praatjes te laten betalen of bij u binnen te komen. Laat iemand die u niet kent niet zo maar binnen.

Meer info

Als het toch misgaat

Oplichters verzinnen steeds nieuwe slimme trucs. Als het toch fout gaat, bel dan met de politie op 112 (als de dader nog in de buurt is) of 0900-8844 (als de verdachte al weg is). Neem ook contact op met Elan Wonen.

Hoe goed u ook oplet, toch kan het misgaan. Soms voelen mensen zich dan schuldig dat ze er zijn ingetrapt. Dan is het toch belangrijk om het te melden. Oplichters werken vaak een hele buurt of complex af. Melden helpt om uw buurt veiliger te maken.

Oplichter aan de deur 2024